Saturday, December 1, 2012

Järva Teataja ja InSEA rahvusvahelise ajakirja intervjuud. Vastas T.Talve.

Tere, austatud inimesed!  

Lubage edastada mõned vastuste lõigud. Võttis ühendust algul Järva Teataja ja siis rahvusvahelise kunstiõp. ajakirja InSEA toimetaja, et kirjutada artiklit. Lubati pärast saata, kui lood valmis... 
--------------------------------------------------------------------
Küsis
Merit Männi,  Järva Teataja reporter.  Avaldatud lehes ka, eesti keelsed lõigud.

1. Tõnu Talve kunsti pole kerge selgitada, on öelnud kunstikriitik Ants Juske. Kuidas selgitaks oma kunsti Tõnu Talve ise?

Vastus: Tsiteerin Ants Jusket, PhD,: "Mingi neomanerism Sul süveneb (manerism pole siin halvustavas
tähenduses), tähtis on, et maalil oleks ka nn. sekundaarne süzhee,
lillepildil seda pole".
 Pean oluliseks muutumisvõimet ja koostöö soovi.

2. Töötate koolis kunstõpetajana.Kuidas jõudsite fragile kunstiõpetamise meetodi juurde ja kuidas on õpilased selle vastu võtnud? Milline näeb välja kunstiõpetuse tund Laulasmaa koolis?

Vastus: Oma kunstitegemise meetodi olen välja töötanud enam kui 15 a jooksul. 1995 moodustasin loomingulise trio Fragile, kus olid Robert Jürjendal (WGT) kitarril ja Arvo Urb (Ruja, InSpe) löökpillidel ja mina. Mina maalisin ja maalin siiani muusikaga samas voolus. Õpilastele peab õpetaja midagi veenvat suutma ette näidata. Kunstnikuna eelkõige iseendale. Mõnda õpilast ei huvita üldse, mõni tuleb kohe kaasa. Tahab ka mingitki instrumenti vallata. Olgu see või värvid ja kunstivahendid. Koolis on ikka tavatund, kui just mingit eriprojekti ei tee, näiteks InSEA rahvusvaheliste kongresside jaoks.
I have worked out my special Fragile method of doing art in more than 15 years. In 1995, I formed a creative trio called Fragile with Robert Jürjendal (WGT) on processed and acoustic guitars and Arvo Urb (Ruja, InSpe) processed and acoustic drumming. I still do my artworks in quite the same vein of selected music. An art-teacher must be able to present  something persuasive in front of the pupils or students. Foremost convincing to him/herself. Some pupils do not show any interest, some come along at once. Wants to possess whatever tool of art, like to be able to play a music instrument. At school I have both a common art-class and a selected class,  to prepare something special. For instance, for InSEA congresses.
3. Kas maalimine toimub ka muusikaga samas rütmis või on muusika lihtsalt «tapeet», meeleolu tekitaja?

Vastus:  Live-del koos muusikaga, on mõnikord tekkinud vist transi seisund. Umbes selline tunne, et oled tulikuum pooljuht, nagu elektroonikadetail skeemil - töötad, kui masin. Ei saagi aru, kas pilt maalib sind v. sina pilti.
Doing art realtime with Live music, a kind of trans state of mind occurs, not always. Without any drug or alcohol. Its like to be an incandescense driver on imaginary electronic scheme, working like a machine, not knowing consciously, if you paint a picture or the painting creates You. That means – I want to be more alive, not just to teach, how to live.

4. Kas olete ise musikaalne?

Vastus:  Mingil määral ikka. Rütmides maha ei jää, või ette ei kiirusta. Laulmises olen kõrvalehoidja. Ammu-ammu lubas Fragile trummar mõnikord oma trumme sound-checkil taguda.

5. Kui mitmed kunstnikud vajavad loomingu vormistamiseks vaikust, kadudes nädalateks ateljeesse, siis teie puhul on vastupidi? Töötoas kõrged CD virnad molbertite kõrval?

Vastus:  Vaikuses on pigem emotsioonid ja analüüs ning sõnumi sissekodeerimine. Kes värvide keelt tunneb, saab pildist aru. Umbes sama, mis lugeda muusikanoote partituurilt. Siin ongi iva, miks mõnede kunstnike tööd on väga suure väärtusega, mõnede omad mitte. Plaate toon ikka ateljeesse, kui vaja muusikalaksu lisaks.

6. Aastaid olete teinud koostööd trio Fragilega, seekord teeb etendusel kaasa C-Jam. Miks?

Vastus: Fragile ammendus 2008 a. Viimane Live oli Rakveres amatööride sumo MM-i kultuurikavas. 3 pilti, mis seal tegin, on Tokyos. C-jami mehed otsisid mind ise kevadel üles ja soovisid, et maaliksin neist portreed oma uue Queeni lugude cd-kujunduse tarbeks.
Thanks to professional musicians, I-ve found my way of doing art. My former companion Robert Jürjendal, the guitar-player in Fragile, took part in Robert Fripp´s (King Crimson leader) special guitar courses in late 90-s, to get LEVEL 1. From there,  I got the info about unconscious, conscious and disciplinary playing of music. And – an idea came, it might be possible to do art quite the same way. So, it took several years to work this method out, to present it professionally. InSEA congresses were partly the motivators for me, to make art-meets-music real-time come out. All theoretical material, plus more than 7-8 videos on links and dvd-s, are available on InSEA presentations´ programs  since 2003, when I first took part of the events. So, at InSEA 2012 in Cyprus, was a chance to present the Live-method with Cypriot jazz-musicians.



7. Kui palju teete kunstietenduse eel eeltööd? Kas enne valmib visand, või sünnib pilt algusest lõpuni kohapeal?

Vastus:  Kui eeltöö on valmis peas, siis osaliselt joonistan terviku paika. Nö vajalikud märgid. Mõte järgmisest pildist küpseb pikalt - alateadlikult käib protsess kogu aeg. Kui teadlik seisund koidab, siis mingi kõrvaltõuke ajel on peaaegu kogu pilt klaar ja ainult ärategemise vaev. Mõnikord Live-il, mõnikord ateljees.

8. Kui kiiresti valmib kunstietendusel teos? 1.   Answer:
I´ve worked out my Fragile method of doing art in more than 15 years. In 1995, formed a creative trio called Fragile with Robert  Jürjendal (WGT, +) on processed and acoustic guitars, plus Arvo Urb (Ruja, InSpe, +) processed and acoustic drumming. I still do my artworks in the same vein of selected music. 2009/10 I took an initiative and with some estonian top jazzrock musicians we formed a new art-meets-music group AEROSFAER.  Art-teacher must be able to present  something persuasive in front of the pupils or students. Foremost - convincing for oneself. Some pupils do not show any interest, some students come along at once to possess whatever tool of art. Like to be able to play a music instrument. At school, I have both a common art-class and a selected class,  to prepare something special.  For instance, for InSEA congresses.

2.            Answer:
Doing art realtime with Live music, a kind of trans state of mind occurs, but not always. Without any drug or alcohol. Its like to be an incandescense driver on imaginary electronic scheme, working like a machine, not knowing consciously, if you create visual codes - paint , or the painting creates You. In silence, there´s the coding part of the creative process. That means , you do the preparatory work-  homework. Until - almost ready to let out.  Live is decoding.   I want to be more alive, not just teach, how to live.

3.            Answer:
Thanks to professional musicians, I-ve found my way of doing art. My former companion Robert Jürjendal, the guitar-player in Fragile, took part in Robert Fripp´s (King Crimson leader) special guitar courses in late 90-s, to get at least LEVEL 1. From there,  I got the info about unconscious, conscious and disciplinary playing of music. And – an idea came, it might be possible to do art quite the same way. So, it took several years to work this method out, to present it professionally. InSEA congresses were partly the motivators for me, to make art-meets-music real-time come out. All theoretical material, plus more than 7-8 videos on links and dvd-s, are available on InSEA presentations´ programs  since 2003, when I first took part of the events. So, at InSEA 2012 in Cyprus, was a chance to present the Live-method with cypriot jazz-musicians.
4.           
       Answer:  To be active, not passive.

Vastus:  Mõnikord paari tunniga, mõnikord paari tunni kaupa, mitme nädala jooksul. 

9. Kui produktiivne olete, s.t. kui kiiresti saab valmib näitusejagu pilte?

Vastus:  Umbes aastaga.  Ei tea, kas ja kui edukas olen. Eks teised hinda, kel mu pildid olemas ja juba aastaid. Paljud Kunstnike Liidu liikmed pole näitustega pikki aegu üldse maha saanud. Mõned teevad jätkuvalt sedasama, mida 15-20 ja rohkem aastat tagasi. Mõned korraldavad haigena tunduvaid niśinäitusi, nö sotsiaal-ekshibitsionisme, mida vaadata ei taha keegi teine, peale autori enda, või tema nö lähikonna. Mõni eksponeeris aastaid tagasi Vabaduse väljaku galerii ees raudvoodeid oma ideena, ilmselt aimamata, et juba 1989 a oli mõnel Pink Floyd-i 87´ plaat Momentary Lapse Of Reason. Vaata PF plaadi kujundust! Mõni on üritanud oma kalevipojaplönni, kujutades ette, et inimesed ei tea, et juba 80-ndatel tegi kujur Kalju Reitel uhke Kalevipoja kuju kavandi paadiga kätel. Otsi EPL-i v. PM Ants Juske (PhD) lugusid.


10. Inspiratsiooni saite seekord Berndt Notke «Surmatantsust». Miks?

Vastus: Eesti Kontserdi juht Jüri Leiten andis mulle idee algtõuke seletusega, et Notke teos on vägagi kaasaegse sisuga. Käisin seepeale mitu korda Nigulistes ja lugesin korduvalt Mai Lumiste raamatut. Ja idee tuligi 2010 suve lõpul -  Elutantsudena, mis on minu väljamõeldud nimetus. Veel motiveerivad mind iidolid P. Gauguin, Goya, Velasquez, Picasso, Enn Põldroos. Gauguin, Van Gogh, Cezanne ja mõni veel, panid aluse 20 saj. peaegu kõigile kunstivooludele. Picasso, Matisse 20 saj. algul ja Manet, Monet ning Prantsuse realistid 19.saj lõpul, suutsid luua IMAGO/LOGO, mis nagu raha, mille väärtust aduvad kõik. Enn Põldroos, Elmar Kits, Uigad, Evald Okas, Mudist, Jaak Arro + Epp Maria Kokamägi ja veel mõned üksikud klassikud Eestis on suutnud peaaegu sama. Muusikast on hingelähedased Led Zeppelin, idamaade ja araabia muusika, Genesis, Philip Collins, Steve Hackett, Jeff Beck, Porcupine Tree, System Of The Down, King Crimson, Rammstein, Björk, Alanis Morissette, Pink Floyd, Ultima Thule, Toomas Rull ja kaasmuusikud, Nils Peter Molvaer, John Coltrane, Miles Davis, Mati Turi, Tõnu Kaljuste, Metsatöll ja taaskord - Queen.

No comments:

Post a Comment